Waarschuw uw klant voor fraude met internetbankieren

30.05.2016

Het aantal fraudegevallen via internetbankieren stijgt. Fraudeurs maken gebruik van bestaande technieken, maar gaan alsmaar verfijnder te werk. 

 

PHISHING
In het eerste kwartaal van 2016 benaderden ze hun slachtoffers voornamelijk via dephishing techniek. Via valse e-mails en websites vragen ze daarbij om:

  • de bankkaart op te sturen naar “de bank” en de bijhorende pincode in te geven op een valse website;
  • de codes van de kaartlezer in te geven op een valse website.
     

ENKELE TIPS
Febelfin geeft een aantal tips waarmee u uw klanten kan behoeden voor de gevaren van fraude met internetbankieren.

  • Geloof niet blindelings elke e-mail die van een vertrouwde instantie zoals uw bank lijkt te komen, zelfs al ziet deze er vertrouwd en herkenbaar uit. Als u twijfelt, stuur de mail dan naar het centraal contactpunt van uw bank (meestal phishing@uwbank.be);
  • Uw bank zal u nooit via e-mail vragen om de codes - waarmee u moet aanmelden bij het internetbankieren - in te voeren op haar website. Deze codes zijn strikt persoonlijk. U mag deze enkel invoeren op uw initiatief;
  • Stuur uw bankkaart nooit op met de post. Geef de pincode van uw bankkaart aan niemand door. Ook deze is strikt persoonlijk.

 

Word BZB-lid

Opleidingskalender